Sådan undgår du konkurskarantæne i Corona-tider

Vi gennemgår i disse dage en særdeles hård periode, hvor både privatpersoner og virksomheder kan mærke krisens konsekvenser. Især erhvervslivet oplever store udfordringer, hvilke blandt andet indebærer økonomisk nedgang. Det kan være svært at kæmpe sig igennem krisen uden at begå fejltagelser, men dette bør man være opmærksom på, da én ulykke sjældent kommer alene.

Men hvordan undgår man bedst en krise i en krise? Og hvordan væbner man sig bedst imod en økonomisk fiasko i virksomheden?

Gå ikke på kompromis med bogføringen

Gennemgår man som virksomhed en økonomisk krise, så kan det til tider være fristende at se gennem fingre med bogføringen eller at ”glemme” at indberette ét tal eller to. Hvis pengestrømmen ikke er jævn og man ikke har overskud på kontoen til at betale sin faste udgifter i virksomheden, så kan det synes som den eneste udvej at ty til kreativ bogføring.

Dette må i den grad siges at være ulovligt, og rammes man af en konkurskarantæne oveni i Corona-krisen, så er virksomheden næsten med sikkerhed dømt til undergang. Det er derfor vigtigt at man også under den hærgende krise altid er på forkant med papirarbejdet, fakturaerne og alt hvad der hører med.

Holder man sig ikke indenfor lovgivningen, så risikerer man at konsekvenserne er stå store at man ikke blot sætter sin nuværende virksomhed i farer, men at man også fratager sig selv muligheden for at drive erhverv flere år ud i fremtiden.

Man må arbejde hårdere i krisetider

Vil man sikre sig at ens virksomheden kommer igennem den hærgende krise på bedst mulig vis, så må mange erhvervsdrivende affinde sig med at de må knokle for overlevelsen. Det er ingen hemmelighed at de mange forbud både her i landet og i resten af verden sætter dybe spor i erhvervslivet såvel som verdensøkonomien.

Vil man sikre sin egen virksomhed de bedste forudsætningerne for overlevelse, så er det vigtigt at kundekredsen holdes intakt og at man ikke mister jagten på nye kunder. For selvom at mange holder deres pengepung tæt ind til kroppen i disse tider, så er det uundgåeligt at man ikke bruger én eneste krone på produkter eller ydelse.

Man må derfor holde sit skarpe fokus på erhvervsdrivende og eksempelvis ikke spare sine ressourcer på markedsføring. Det handler for visse virksomheder at genopfinde deres strategier, men ikke desto mindre bør strategierne stadig være tilstede.

Minerva-modellen kan i den forbindelse være et fremragende værktøj til en livsstilanalyse, der kan fortælle en noget om hvor ens målgruppe er at finde, og hvordan man når målgruppen på bedst mulig vis.

Nytænkning skal der til

I mange brancher er det næsten umuligt at drive virksomheder på samme måde som man gjorde det for en eller to måneder siden. De mange forbud og påbud har betydet at forbrugerens færden i samfundet har ændret sig, og dermed har deres økonomiske forbrug også gennemgået en forandring.

Virussets fremkomst har blandt andet betydet at man ikke som før har kunne gå på restaurant, tage en øl med vennerne på en bar eller tage ud og høre en koncert. Dette har haft store konsekvenser for restaurantionsbranchen, som i den grad har været nødt til at genopfinde sig selv for ikke at lide massive, økonomiske tab med risiko for konkurs.

Kan kunderne ikke komme til en, så man for eksempel finde på måder hvorpå man kan komme til dem med udbringning, hjemmeservice eller digital interaktion.

Nytænkning skal der til, og selv de stærkeste virksomheder har måtte indse at de færreste ting kan forblive ved det gamle. Er verden ikke længere den samme, så kan ens frisørsalon, café eller spillested heller ikke forblive de samme.