Alle virksomheder – store som små – kan være ude for akut at stå uden ledelse. Dette kan være et alvorligt problem, og kan føre virksomheden ud på et sidespor, hvis ikke der tiltræder en ny leder hurtigt.
Derfor er det vigtigt at virksomheden hurtigst muligt finder en ny leder, der kan varetage de kritiske opgaver og håndtere det nødvendige ansvar. Dette kan enten være en permanent- eller en midlertidig ledelse – det, man også kalder interim management.
Der er dog en række udfordringer ved at virksomheden selv står for rekrutteringsprocessen af denne ledelse.
Rekruttering af midlertidige ledere er vanskeligt for virksomheder
Nogle gange er det ikke muligt for interne kandidater at løse ledelsesopgaven. I dén situation er det nødvendigt for virksomheden at lede andre steder efter en kvalificeret profil.
At finde den rette kandidat, der kan erstatte en fratrådt direktør, kan være en svær manøvre for virksomheder selv at varetage – især når det gælder en permanent direktør. Derfor kan det være en god idé at overveje, om man skal starte med Interim management, der effektivt og hurtigt kan sikre virksomheden retningsstabilitet i en begrænset periode, indtil en permanent kandidat er fundet.
Men selvom denne midlertidige ledelse kun kommer til at varetage stillingen i en begrænset periode, kan det alligevel være svært for virksomheder selv at finde den rette profil.
Udover, at der er et stort tidsforbrug ved selv at finde interim management, er der også afledte omkostninger ved at stå uden leder, indtil den rette profil er fundet.
Derfor kan virksomheden risikere at tabe mange penge ved ikke at have nogen ved roret.
Det kan derfor være en fordel at bruge et rekrutteringsbureau, som er specialiseret i at finde kvalificeret interim management på kort tid.
Næsten 20 års erfaring
Fordelen ved interim management er, at virksomheder hurtigt kan erstatte den fratrådte leder, gennem en ekstern, midlertidig leder – også kaldet en interim-direktør – så virksomheden bliver holdt på rette kurs, indtil man finder en mere permanent løsning.
Indenfor Interim Management, er Nextt Management ét af de førende rekrutteringsbureauer med deres næsten 20 års erfaring indenfor branchen.
Nextt Management er eksperter i interim management og beskæftiger sig med at hjælpe virksomheder, der har brug for akut assistance. Når en virksomhed pludselig mangler ledelse inden for ét eller flere områder, kan Nextt Management hjælpe virksomheden med at komme igen strategisk, driftsmæssigt og økonomisk.
”Interim Management bygger på gensidig tillid” er ét af virksomhedens slogans. De går meget op i at facilitere de nødvendige ressourcer, så opgaven kan blive løst på bedst mulig vis, så deres kunder får en god oplevelse.
Adskillige fordele ved Interim Management
Der er mange fordele ved at investere i interim management, hvis man som virksomhed står i en situation, hvor man akut har behov for en ledelsesprofil, der kan varetage det nødvendige ansvar.
Interim management giver nemlig mulighed for fleksibilitet i og med, at virksomheden hurtigt og effektivt kan få udfyldt en afgørende rolle, der kan arbejde i en kort eller længere periode. Er virksomheden tilfreds med manageren, er det muligt at forlænge ansættelsen i det omfang, som parterne ønsker. Der er også virksomheder, der efter den indledende periode vælger at fastansætte manageren. Der er dermed god mulighed for forskellige samarbejdsmodeller, når det kommer til interim management.
Udover at virksomheden kan spare tid og penge ved interim management, er fordelen også, at der ofte er tale om en kvalificeret og erfaren ledelsesprofil, der måske kan give virksomheden nye, udefrakommende perspektiver.
I interim management ansættes en leder specifikt til den opgave, som virksomheden ønsker, bliver løst. Næsten uanset fagligt område, kan Nextt Management hjælpe med at finde den rigtige kandidat – oftest inden for 10 dage. Dette er med til at gøre det særdeles omkostningseffektivt.
Processen for Nextt Managements rekrutteringsmetode:
Dag 1: Virksomheden kontakter Nextt Management angående en udfordring
Dag 2: Møde og rammer for opgaven afklares. Aftalen underskrives
Dag 3: Nextt aktiverer netværk inden for interim management
Dag 3-8: Identificering, kvalificering, interview og udvælgelse af min. 2 kompetente kandidater
Dag 9: Virksomheden møder kandidaterne og udvælger den foretrukne.
Dag 10: Virksomhedens nye interim-leder starter arbejdet.
Nextt Management er førende inden for følgende områder:
- Midlertidig ledelse
- Kriseledelse
- Projektledelse
- Vækstledelse
- Forandringsledelse
Nextt Management hjælper virksomheder med at udfylde følgende roller:
- Interim Chief Executive Officer (CEO)
- Interim Chief Marketing Officer (CMO)
- Interim Chief Technology Officer (CTO)
- Interim Chief Information Officer (CIO)
- Interim Human Resource Officer (HRO)
Nextt Management tænker langsigtet og tilstræber dermed længerevarende samarbejder frem for kortsigtede.